Introduktion
Internettet er dybest set en enorm samling af materiale, som både er meget bredt, meget omfattende og meget skiftende. Som resultat heraf er der ekstreme
kvalitetsforskelle i det materiale, som er tilgængeligt på Internettet, blandt andet fordi der ikke eksisterer nogen fælles censur-regler. Alle kan i princippet lægge hvad som helst på nettet, godt som skidt, lovligt som ulovligt.
Skal man bruge Internettet som faglig ressource, medfører kvalitetsforskellene, at man bør gøre sig nogle seriøse overvejelser om, hvad man søger efter, og om resultatet af ens søgning virker vellykket og relevant. Med andre ord skal ens søgeresultater - og det materiale man siden hen vil bruge fra Internettet - kvalitetsvurderes.
Denne kvalitetsvurdering gælder for så vidt også alt andet materiale, for eksempel bøger og tidsskrifter, men den er særligt vigtig i forbindelse med brug af materiale fra Internettet, fordi der som nævnt ikke er nogen "internetcensur".
I det følgende præsenteres en række kriterier for, hvordan man kvalitetsvurderer internetmateriale. Der er dybest set tale om simple tommelfingerregler à la
'hvem, hvad, hvor og hvordan'.
- Hvem står bag materialet og kontrollerer indholdet? Er der tale om en institution, for eksempel et universitet, som lyder respektabelt? Eller er det 4.a, som har lagt deres danske stile på nettet?
- Hvilke personer er ansvarlige for hjemmesiden?
- Hvad er grundlaget for materialet?
- Har ejeren af hjemmesiden et bestemt politisk/ideologisk formål med ressourcen?
- Findes der et bedre alternativ til hjemmesiden, for eksempel i bogform eller i form af en bedre hjemmeside?
Det er et generelt problem med Internettet, at meget godt materiale er copyright-beskyttet og derfor ikke tilgængeligt.
Dette gælder typisk tidsskriftsartikler og bøger, som naturligvis skal sælges. Ofte er internetmaterialet derfor "andenrangs",
med mindre det er produceret specifikt til brug for nettet.
Fælder og farer
Den største fare ved Internettet - set i forhold til at bruge materiale fra Internettet til undervisning eller opgaveskrivning - er, at amatører har frit spil.
Det står enhver frit at lave en hjemmeside om for eksempel Holocaust uden at have den ringeste viden om emnet eller nogen som helst professionel historisk
uddannelse. Det kan derfor være utroligt svært at vide, om oplysninger på Internettet er korrekte, forkerte, eller måske blot ekstremt forsimplede.
En anden side af samme sag er problemet med pseudo-videnskab eller decideret falskneri. Der findes tusindvis af organisationer, som benytter Internettet til at sprede løgne om stort set hvad som helst, deriblandt Holocaust. Formålet med at udbrede falske påstande kan være politisk, religiøst, ideologisk, eller blot at lave sjov.
Det kan være svært at gennemskue, om der er tale om en "fup-side". Et utroligt godt eksempel på dette er Holocaust-benægtelsens amerikanske centrum, som lyder det tilforladelige (og meget akademiske) navn 'Institute for Historical Review'. De har naturligvis en hjemmeside, som udbreder forkerte påstande om Holocaust.
Ved søgninger på Internettet og brug af internetmateriale er det derfor vigtigt:
- At gøre sin søgning så specifik som mulig for at undgå "støj". Det tager lang tid at komme igennem 1 million resultater…
- At checke, hvem der står bag oplysningerne. Er der tale om en "respektabel" hjemmeside?
- At overveje kvaliteten af det fundne internetmateriale. Virker materialet forsimplet eller forældet?
God fornøjelse!
Eksternt link om brug af internettet: