"Nationalsocialismen i Tyskland" - undervisningsforløb af gymnasielærer Allan Ahle
A. Baggrunden
1. Dato: NATIONALISMEN
Lektie: Verdens historie 2, side 150-159
- Hvem var samfundets "ydre og indre fjender"?
- Hvorfor blev nationalismen så populær hos: -middelklassen? -statsmagten?
- Hvilke midler brugte statsmagten for at fremme nationalismen?
- Hvilke problemer stod man overfor i forbindelse med Italiens og Tysklands samling?
- Hvad menes der med udtrykket "overensstemmelse mellem stat og nation"?
- Hvad menes der med "en samling fra oven"? (begge citater side 156)
- Hvilket problem stod Østrig-Ungarn, Osmannerriget og Rusland overfor?
- Hvad betød Krim-krigen (1853-1856) for den europæiske magtbalance?
- Hvad betød Italiens og Tysklands samling for magtbalancen?
- Hvordan påvirkede Tysklands udenrigspolitiske mål magtbalancen? (svært!)
- Hvad var årsagen til stridighederne på Balkan i årene før 1. Verdenskrig?
- Hvorfor myrdede Gavrillo Princip Franz Ferdinand og Sophie Chotek?
2. Dato: 1. VERDENSKRIG
Lektie: Verdens historie 2, side 160-167 + side 171
- Hvorfor og hvordan udviklede konflikten mellem Østrig-Ungarn og Serbien sig til en verdenskrig?
- Hvilken holdning havde mange af Europas socialister til krigen og hvorfor skiftede de holdning?
- Hvorfor tror du, at der var så stor krigsbegejstring i Europa i august 1914?
- Hvad gik den tyske "von Schlieffen-plan" ud på?
- Giv et kort referat af krigens gang fra 1914-1917!
- På hvilke områder adskilte 1. verdenskrig sig fra alle tidligere krige? (svært!)
- Kommentér krigen i skyttegravene ud fra tekstuddraget på side 171!
3. Dato: REVOLUTIONERNE OG AFSLUTNINGEN PÅ 1.VERDENSKRIG
Lektie: Verdens historie 2, side 175-187
- Hvorfor udbryder der uro, strejker og revolution i flere lande i løbet af 1917?
- Hvilket initiativ lancerede den amerikanske præsident Wilson i januar 1918?
- Hvad var Brest-Litovsk freden?
- Hvilke indenrigspolitiske forhold i Tyskland og Østrig-Ungarn er med til at afslutte krigen?
- Hvad var årsagerne til den russiske revolution?
- Hvordan og hvorfor lykkedes det Lenin og hans kommunister at overtage magten i Rusland?
- Hvorfor udbrød der borgerkrig i Rusland efter revolutionen i 1917 og hvem vandt borgerkrigen?
- Hvad betød 1. verdenskrig for Europa?
4. Dato: VERSAILLES-FREDEN OG VERDENSKRISEN
Lektie: Verdens historie 2, side 187-197
- Hvorfor tror du, at Versailles-freden blev så forhadt i især Tyskland efter 1. verdenskrig?
- Hvad var præsident Wilsons nationalitetsprincip og hvilken rolle kom det til at spille i efterkrigstiden?
- Hvad var Folkeforbundet og hvorfor tror du, at det stort set blev en fiasko i mellemkrigstiden?
- Hvordan var forholdet mellem stormagterne i Europa efter krigen?
- Hvad var baggrunden for Dawes-planen (1924) og Young-planen (1929) og hvad gik de ud på?
- Hvilke økonomiske kriser oplevede Europa og verden i årene efter krigen?
- Hvad skete der på Wall Street den 29. oktober 1929 og hvad betød det for verdens økonomi?
B. Vejen til magten
5. Dato: BRUD OG KONTINUITET - FRA KEJSERRIGE TIL REVOLUTION
Lektie: Hitlerfascismens vej til magten, side 6-12
- Hvordan var den politiske magtfordeling i det tyske kejserrige (1871-1918)?
- Hvilke samfundsgrupper sad på den politiske og økonomiske magt i kejserriget?
- Hvorfor var bønder og småborgerskab truede grupper i det tyske samfund?
- Hvorfor og hvordan forsøgte magthaverne at skabe et interessefællesskab med disse grupper?
- Hvilke positive og negative konsekvenser fik denne udvikling for forholdene i Tyskland?
- Hvilken tysk regering sluttede fred efter 1. verdenskrig? Hvorfor blev det vigtigt?
- Hvorfor udbrød der revolution i Tyskland i 1918 og hvordan gik det med revolutionen?
- Hvorfor skete der en splittelse af den tyske arbejderbevægelse i forbindelse med revolutionen?
- Hvad betød begivenhederne i 1918-1919 (f.eks. Rådsrepublikken i München) for befolkningens opfattelse af marxister, jøder, udlændinge og "utyske elementer"?
6. Dato: TO SYNSPUNKTER - ADOLF HITLER OG FRIEDRICH EBERT
Lektie: Hitlerfascismens vej til magten, side 14-15 og side 18
- Hvorfor reagerede Hitler så stærkt på nyhederne om revolutionen i Tyskland og kapitulationen?
- Hvem bar ifølge Hitler skylden for Tysklands nederlag og kapitulation i krigen?
- Hvad mente Hitler mon med billedet med den udstrakte hånd og dolken i den anden hånd?
- Hvilke konsekvenser tror du, at Hitler drog af erfaringerne fra afslutningen på krigen?
- Hvem var Friedrich Ebert og hvorfor holdt han denne tale?
- Hvordan var Eberts forhold til revolutionen?
- Hvilke værdinormer vurderede Ebert positivt og hvilke negativt?
7. Dato: NSDAPs 25-PUNKTS PROGRAM FRA 1920
Lektie: Hitlerfascismens vej til magten, side 20-26
- Svar på spørgsmålene til teksterne på side 24 og 26 i bogen!
8. Dato: ØLSTUEKUPPET 1923
Lektie: Hitlerfascismens vej til magten, side 26-32
- Svar på spørgsmålene til teksterne på side 28 og 32 i bogen!
9. Dato: NSDAP - MODGANG OG INTERN STRID 1925-CA. 1930
Lektie: Hitlerfascismens vej til magten, side 33-41
- Svar på spørgsmålene til teksterne på side 35,37,39 og 41 i bogen!
10. Dato: NSDAPs MEDLEMMER OG VÆLGERE
Lektie: Hitlerfascismens vej til magten, side 47-56
- Svar på spørgsmålene til teksterne og tabellerne på side 48, 49 og 55 i bogen!
11. Dato: NSDAPs MAGTOVERTAGELSE
Lektie: Hitlerfascismens vej til magten, side 69-74, 80 og 84
- Forklar de politiske problemer, som Weimarrepublikken måtte kæmpe med efter 1930?
- Hvordan forsøgte de demokratiske partier at løse disse problemer?
- Hvilke to modeller til magtovertagelse plæderer henholdsvis Hitler og Strasser for?
- Hvordan reagerede Strasser på Hitlers forbud mod at samarbejde med regeringen?
- Hvilke grupper deltog i Harzburger-Frontens møde i 1931?
- Hvorfor blev denne begivenhed skelsættende i Weimar-republikkens historie?
- Hvorfor tog de demokratiske partier ikke Harzburger-Fronten alvorligt?
- Hvorfor var det ifølge Francois-Poncet en farlig fejlvurdering?
- Hvofor ville Hitler ikke acceptere Hindenburgs tilbud om deltagelse i regeringen i august 1932?
- Hvorfor accepterede Hitler von Papens tilbud om sammen at danne en koalitionsregering i januar 1933?
- Hvad var baggrunden for at von Papen var villig til at overlade kanslerposten til Hitler?
12. Dato: RIGSDAGSBRANDEN
Lektie: Hitlerfascismens vej til magten, side 89-95
- Svar på spørgsmålene til teksterne på side 95 i bogen!
13. Dato: FULDMAGTSLOVEN
Lektie: Hitlerfascismens vej til magten, side 96-103
- Svar på spørgsmålene til teksterne på side 102 i bogen!
14. Dato: STRIDEN MELLEM SA OG PARTIET 1933-1934
Lektie: Hitlerfascismens vej til magten, side 104-108 og 111-115
- Svar på spørgsmålene til teksterne på side 109-110, 112, 114 og 115
C. Propaganda og ideologi
15. Dato: ADOLF HITLER, HANS IDEOLOGI OG HANS BEVÆGELSE
Lektie: Nationalsocialismen, side 10-18
- Hvorfor er det så svært for os at forstå Hitler og Nationalsocialismen?
- Hvordan påvirkede Hitlers ungdomserfaringer hans senere politiske liv?
- Repetér de elementære træk i Hitlers vej til magten i Tyskland!
- På hvilket centralt punkt havde von Papen og Hitler forskellige forventninger til deres koalitionsregering i 1933?
- Hvorfor var der ingen, der stoppede Hitler; hans planer var jo kendt fra hans bog "Mein Kampf"?
- Hvad er det grundlæggende i den nationalsocialistiske ideologi og hvad går det ud på?
- Redegør for Hitlers udenrigspolitiske målsætninger!
- Hvorfor var der ingen af stormagterne, der stoppede Hitler, mens tid var?
16. Dato: FASCISMENS BILLEDER I (IDYL OG ENSRETNING)
Lektie: Fascismens billeder, side 4-13 (på side 9-12 kun billederne)
- Hvilke midler brugte nationalsocialisterne til at påvirke befolkningen? Hvorfor var det så effektivt?
- Kig godt på alle billederne i hæftet og tænk over, hvordan nationalsocialisterne kunne bruge billederne!
17. Dato: FASCISMENS BILLEDER II (SYNDEBUKKE)
Lektie: Fascismens billeder, side 23-32
- Hvordan og hvorfor forsøgte nationalsocialisterne at ensrette kulturen og sproget?
- Hvordan brugte nationalsocialisterne medierne (radio, aviser, film) til propagandistiske formål?
18. Dato: FASCISMENS BILLEDER III (STORHED FOR ENHVER PRIS)
Lektie: Fascismens billeder, side 14-23
- Hvordan brugte nationalsocialisterne arkitekturen til at fremme deres politiske mål?
- Redegør for de typiske træk i nationalsocialistisk eller fascistisk arkitektur!
- Se godt på billederne! Mange af dem er fra Reichsparteitaggelände i Nürnberg; hvordan virker de på dig?
- Hvorfor tror du, at nationalsocialisterne gjorde så meget ud af partidagene i Nürnberg?
- Efter videoen: hvordan tror du, at en partidag i Nürnberg ville have påvirket dig?
19. Dato: ADOLF HITLER - FORFØREREN (VIDEO)
Lektie: Nationalsocialismen, side 35-39
- Redegør for førerprincippet og hvad det betød for partiet og staten!
- Vurdér den tidligere rigspressechefs vurdering af Hitlers personlighed!
- Efter videoen: hvordan opfatter du Hitler som person og politiker og hans forhold til den tyske befolkning?
D. Antisemitismen
20. Dato: ANTISEMITISMENS HISTORIE (LÆREROPLÆG OG DISKUSSION)
Lektie: Nationalsocialismen, side 31-35 og 270-278
- Hvad er antisemitisme og hvordan argumenterer Hitler for sine holdninger til jøder?
- Hvorfor var antisemitismen så vigtig for den nationalsocialistiske ideologi?
- Hvorfor var det nødvendigt for Hitler gradvist at påvirke tyskerne antisemitisk?
- Opstil en liste over udviklingen i nationalsocialisternes antisemitisme og karakterisér hvert enkelt trin!
21. Dato: BOYKOTT OG NÜRNBERGLOVE
Lektie: Nationalsocialismen, side 284-289
- Hvad var nationalsocialisternes formål med boykotten?
- På hvilke områder forskelsbehandlede Nürnberglovene jøderne i Tyskland?
- Redegør for og vurdér årsagen til og strafudmålingen i retssagen på side 288-289!
22. Dato: RIGSKRYSTALNATTEN
Lektie: Nationalsocialismen, side 294-299
- Redegør for årsagen til, formålet med og forløbet af Rigskrystalnatten!
- Vurdér ud fra kildeteksterne, om der var tale om en spontan handling eller en planlagt aktion!
- Hvilke følger fik begivenhederne i Rigskrystalnatten for jøderne i Tyskland?
23. Dato: 2. VERDENSKRIG - ET OVERBLIK
Lektie: Verdens historie 2, side 247-257
- Hvad var egentlig årsagen til 2. Verdenskrig?
- Hvem startede krigen - og hvorfor?
- Hvorfor gik det godt for aksemagterne (Tyskland, Italien og Japan) i starten af krigen?
- Hvorfor var det alligevel de allierede, der vandt krigen til sidst?
- På hvilket område adskilte 2. Verdenskrig sig fra alle andre krige i verdenshistorien?
- På hvilke områder adskilte 2. Verdenskrig sig fra 1. Verdenskrig?
- Hvilket nyt våben blev opfundet i slutningen af 2. Verdenskrig?
- Hvilke overvejelser lå der bag anvendelsen af dette nye, frygtelige våben?
24. Dato: JØDEUDRYDDELSEN I
Lektie: Nationalsocialismen, side 300-306
- Hvad er "jødespørgsmålet" og hvordan får Heydrich ordre til at løse det?
- Hvordan isolerede nationalsocialisterne mere og mere jøderne i Tyskland og i Europa fra samfundet?
- Hvor og hvordan fandt de første massakrer sted?
- Hvorfor var der stort set ingen, der gjorde modstand?
25. Dato: JØDEUDRYDDELSEN II
Lektie: Nationalsocialismen, side 307-316
- Hvad foregik der i Wannsee uden for Berlin den 20. januar 1942?
- Hvor i kilderne står der nøjagtigt, at jøderne skal dræbes?
- Hvem var Rudolf Franz Ferdinand Höss og hvad fortæller han om?
- Hvem var Kurt Gerstein og hvad fortæller han om?
- Hvordan synes du, vi bedst kan behandle dette tema sagligt - uden helt at fortrænge følelserne?
26. Dato: HITLERS MAGTINSTRUMENT: SS
Lektie: Nationalsocialismen, side 109-110 og 114-117
- Hvem kunne blive SS-mand og hvad var SS-korpsets opgave?
- Hvordan vil du karakterisere Heinrich Himmlers menneskesyn?
- Hvorfor er tekst b) på side 115 MEGET interessant for os som historieinteresserede?
- Hvad er specielt ved Himmlers brev til Dr. Rascher på side 116-117?
- Hvorfor tror du, at tyske SS-soldater var villige til at medvirke i Hitlers jødeudryddelse?
- Hvordan tror du, at den almindelige tysker så på antisemitismen og jødeudryddelsen?
27. Dato: DEN JØDISKE GHETTO I WARSZAWA (LYSBILLEDER)
Lektie: Tekst om livet i ghettoen (KOPI)
28. Dato: FOLKEMORDET (VIDEO)
"Jødedommen og Holocaust" - tværfagligt undervisningsforslag af gymnasielærer Otto Rühl
Jødedommen og Holocaust - et projekt i 3.a - 2000/01
Projektet er en del af det tværfaglige projekt i historie og religion i 3.a/2001 på Helsingør Gymnasium, der gennemførtes i samarbejde med Dansk Center for Holocaust- og Folkedrabsstudier og som afsluttedes med en studierejse til Auschwitz - se www.dchf.dk
Anvendte bøger:
"Everyday Life in the Warsaw Ghetto" Student Workbook - Yad Vashem 1993
Krag, Helen & Margit Warburg: Der var engang - amol iz geven. Gyldendal 1986
Lammers, Karl Christian: Vejen til Auschwitz. Gyldendal 1999
Nielsen, Peter Boile: Jødisk eksistens. Gads Forlag 1999
Weinholt, Karin: Jødedommen - en udfordring. Gyldendal 1997
Bemærk: På Helsingør Gymnasium køres med 100 min. lektioner - derfor de meget store lektier
1.Jødedommen - en skæbne
Lektie: Karin Weinholt s.9-21
- Debatemner
- Hvordan arbejder man med en "fremmedreligion" ?
- Hvad er jødedom ? Hvem er jøde ?
- Tekstanalyser - står altid i centrum i religionstimerne.
2. Jødedommen - skrift og tradition
Lektie: Karin Weinholt s.22-31 og tekst 6 - desuden i Bibelen: 1.Mosebog kap.1, 12 + 15
Arbejdsspørgsmål
- Hvad er Bibelen ? Hvilke problemer står vi overfor, når vi læser Bibel-tekster ?
- Hvad er ellers grundlaget for jødedommen ?
- Giv en analyse af de tre tekster - kender du andre skabelsesberetninger ?
- Hvilket placering har Abraham i jødedommen ?
3. Jødedommen - en historie a)
Lektie: Karin Weinholt s.38-45 samt følgende tekster fra Bibelen: 2.Mosebog kap.3, Josva-bogen kap.1, Første Samuelsbog kap.8-10, Salme 137
Arbejdsspørgsmål
- Vi vil sammen lave en oversigt over jødernes historie - brug notater fra historieundervisningen i 1.G
4. Jødedommen - en historie b)
Lektie: Karin Weinholt s.45-53 + tekst 18, 20-22 samt 4.3 i Boile-Nielsens bog
Arbejdsspørgsmål
- Hvorfor blev "konsekvenserne grelle efter at Romerriget i 300-tallet blev kristent" ?
- Hvorfor stoppede jødernes storhedstid i Spanien i 1492 ? Hvor flygter de spanske jøder hen ?
- Hvem er Moses Mendelsohn ? Giv en analyse af T 18 og diskutér indholdet !
- Hvilke følger fik nationalismen for jøderne ? (Brug dine noter fra 2.G)
- Forklar problemet omkring Guds almagt !
- Giv en analyse af T 20-22 + tekst 4.3 i Boile Nielsens bog (Singer-teksten) !
5. Jødedommen - en praksis a)
Lektie: Karin Weinholt s.82-93 + tekst 35, 40 og 45
Arbejdsspørgsmål
- Hvorfor ofrer man ? Hvilke ofre kender du fra GT ?
- Forklar Synagogens indretning !
- Giv en analyse af tekst 35, 40 + 45 !
6. Jødedommen - en praksis b)
Lektie: Karin Weinholt s.93-111 + tekst 46-48, 50+51 samt i GT 1.Mos.17
Arbejdsspørgsmål
- Hvad er baggrunden for den jødiske påskefest ?
- Giv en analyse af T 46, 47, 48
- Forklar de jødiske spiseregler !
- Giv en analyse af T 50 + 51 !
- Forklar de jødiske overgangsriter !
- Hvorfor tror du, vi finder "overgangsriter" hos alle religioner ?
- Giv en analyse af 1.Mos.17 !
7. Antisemitismen
Lektie: Boile Nielsen kap.5 s.91-94 + tekst 5.1+2
Lammers´ Vejen til Auschwitz s.17-24
Arbejdsspørgsmål
- Giv en analyse af de to tekster hos Boile Nielsen !
- I hvilken sammenhæng skal Holocaust gennemgås ?
- Hvor ser Lammers Holocaust som noget særligt ?
- Hvorfor har Lammers givet sin bog den titel, han har ?
- Hvorfor er det vigtigt for Lammers at spørge, om det "var nazisternes politiske mål at myrde jøderne" ?
- Hvorfor var der "hos mange tyskere" en "stiltiende forståelse for antisemitismen" ?
- Hvorfor mener Lammers ikke, antisemitismen var afgørende for Hitlers valgsejr ?
- Hvilke to forklaringsmodeller nævner Lammers vedr. vejen fra "Mein Kampf" til Auschwitz ?
8. Det nazistiske regimes jødepolitik
Lektie: Lammers s.25-31, tekst 1-3
Arbejdsspørgsmål
- Hvad kan være forklaringen på, at "en del "nationale" organisationer - ikke optog jøder som medlemmer" ?
- Analysér og diskutér tekst 1 !
- Hvad er Lammers forklaring på, at "jødespørgsmålet" ikke straks fra 1933 får topprioritet ?
- Hvordan reagerer tyskerne på éndagsboycotten i april 1933 ? (se også billdet s.29 !)
- Hvordan reagerer Victor Klemperer (Tekst 2) ?
- Forklar loven om "Berufsbeamtentum" (tekst 3) !
- Diskutér, hvad der kan have fået tyske jøder til at emigrere henholdsvis til at blive i Tyskland !
9. Nürnberg-racelovene 1935
Lektie: Lammers s.31-33, skema s.57, kilde 4-8
Arbejdsspørgsmål
- Forklar skemaet s.57 !
- Giv en analyse af Nürnberg-lovene !
- Diskutér kildeværdien af politirapporter og SoPaDe-rapporter !
- Hvordan reagerer tyskerne på jøder og diskrimineringen af jøder i følge de to kilder ?
- Giv en analyse af Streichers artikel fra "Der Stürmer" !
- Hvorfor er politiet tilfreds med zionisterne ?
- Giv en analyse af tekst 8 og diskutér, hvilke følger dette får !
10. Anden fase i jødepolitikkken
Lektie: Lammers s.34-39 + kilde 9, 10c + 10d
Arbejdsspørgsmål
- Hvordan vil du forklare, at folk ikke protesterede mod de antijødiske overgreb ?
- Hvorfor tror du, nazisterne straks "turde" begynde med voldsomme overgreb mod de østrigske jøder, straks efter "Anschluss" i marts 1938 ?
- Hvad er baggrunden for November-pogromen ? Hvorfor mon netop nu ?
- Giv en analyse af de tre kilder til 9.nov.1938 !
- Hvilken ændring betyder starten på 2.Verdenskrig ?
- Vis på kort, hvad der sker med Polen efter erobringen !
- Hvad betyder tilladelsen til Medlidenhedsdrab ?
- Vis på kort, hvor ghettoerne oprettes !
11. Jøderne i Polen før krigen
Lektie: "Der var engang - amol iz geven" s.32-42 (kopi !)
Arbejdsspørgsmål
- Vis på kort, hvordan Polen blev delt i 1795 !
- Hvorfor tror du mange uddannede jøder "poloniseredes" ?
- Hvad kunne hindre en sådan "polonisering" ?
- Forklar de forskellige jødiske grupper i Polen før 1918 !
- Hvordan vil du forklare den øgede antisemitisme efter 1918 ?
- Hvad er ideen med at støtte ortodokse og zionistiske grupper ? Hvem kommer i klemme ?
12. Warszawas Ghetto
Lektie: Uddelte uddrag fra "Everyday Life in the Warsaw Ghetto"
Arbejdsform: Der vises et billede - I fortæller om den tekst, I hver for sig har fået - og derefter taler vi sammen om billederne.
13. Tredje fase i jødepolitikken: Tilintetgørelsen
Lektie: Lammers s.39-45, kilde 13-17
Arbejdsspørgsmål
- Hvad er baggrunden for, at man fra tysk side begynder at forberede og organisere en systematisk masseudryddelse ?
- Hvorfor tror du, historikere har gjort så meget ud af at finde en egentlig "førerbefa-ling" til massemordet ? Hvorfor mon man ikke har fundet en sådan ?
- Vis de seks udryddelseslejre på kortet !
- Giv en analyse af de 5 kilder - hvad fortæller de os ?
14. Endlösung
Lektie: Lammers s.45-52, tekst 19, 20 + 26
Arbejdsspørgsmål
- Hvordan vil du forklare, at mill mennekser "friviligt, aktivt og ivrigt" medvirkede til myrderierne ?
- Hvorfor er der så lidt modstand mod "Endlösung" ?
- Diskutér Lammers holdning til Holocaustbenægterne !
- Giv en analyse af de tre kilder !
15. Jødedommen - en udfordring
Lektie: Karin Weinholt s.228-33, tekst 94-98
Boile Nielsen kap.6 (s.105-115)
Arbejdsspørgsmål
- Hvad menes der med, at Staten Israel "endnu har undgået at vælge status som religiøs eller sekulær" ? Hvad er der sket, siden Karin Weinholt lavede bogen ?
- Diskutér begrebet "Israels udvælgelse" !
- Diskutér opfordringen "Så vælg da livet" !
- Forklar de fem tekster hos Karin Weinholt" !
- Analysér og diskutér de tre tekster hos Boile !
"Etiske problemer - bl.a. om omkring Holocaust" - undervisningsforslag af gymnasielærer Otto Rühl primært til faget religion
Projekt i religion på Helsingør Gymnasium
Anvendte bøger: Religion - en grundbog i livsanskuelser. Gyldendal 1985
Peter Boile Nielsen: Etiske Problemer og ideer. Gad 1982
Arbejdsspørgsmål:
1. Hvad er etik ?
Lektie: Grundbogen s.395-99 + tekst 1 i "Etiske problemer"
Debatemner
Er det efter jeres mening korrekt, at "mange mennesker har mistet en værdimæssig orientering i deres tilværelse" ? Hvorfor ?
Forklar forskellen på "deskriptive og normative præmisser" !
Hvad er Höss´ egen forklaring på, at han udførte ordrene om masseudryddelse ? Hvad er det for en etisk konflikt, Höss antyder at have været i ?
2. Studiet af etik
Lektie: Grundbogen s.399-401 + tekst 2 i "Etiske problemer"
Debatemner
Diskutér grunde til overhovedet at beskæftige sig med etik !
Forklar de tre etiske discipliner !
Er det overhovedet muligt at stille sig op og sige, hvad det er/ hvad der var det "rigtige" at gøre ? (Brug Jens Kruse-teksten)
3. Skylden
Lektie: Grundbogen s.404-404 + tekst 3 og 4 i "Etiske problemer"
Debatemner
Diskutér om mennesket har en fri vilje !
Havde de 12 SS-soldater en fri vilje ?
Hvorfor går Fred Prozi med til at give "eleven" 450 volt ?
Hvad er det for et element, der manglede i retssagen mod Eichmann ? Kan man så dømme ham til døden ?
4. Dommen
Lektie: Tekst 5-7 i "Etiske problemer"
Debatemner
Hvem er berettiget til at dømme krigsforbrydelser / forbrydelser mod menneske-heden?
Diskutér udsagnet "Hellere de lange knives nat end juridisk akrobatik" ?
Diskutér det princip, Aasmund Brynildsen mener blev lagt til grund for Nürnbergdommene - "Adlyd ingen ordre - -" !
5. Dødsstraf
Lektie: Tekst 8-9 i "Etiske problemer", Grundbogen s.268 (om Luthers syn på stat og øvrighed) og Paulus´ brev til romerne kap.13
Debatemner
Hvornår er det "nødvendigt at tage menneskeliv" ?
Diskutér dødsstraf ! Skal der f.eks. indføres dødsstraf, hvis et flertal af befolkningen ønsker det ?
Forklar Luthers to-regimente-lære !
Hvordan så Luther og Paulus på forholdet til statsmagten ?
6. Tilgivelse
Lektie: Matthæus-evangeliet kap.5,43-48 + 6,9-13 + tekst 10-11 i "Etiske Problemer" samt Grundbogen s.421-22.
Debatemner
Diskutér Jesu krav om tilgivelse !
Er der forbrydelser så onde, at der ikke kan være tale om tilgivelse ?
Hvem kan tilgive ?